Nu besteld, direct verzonden

Waarom wij niet gratis retour aanbieden

Momenteel zijn onze verzendkosten 4,95 en vanaf 29,95 gratis. Bij retour krijg je de eventueel betaalde 4,95 terug maar de verzendkosten voor de retour zijn voor de jou.

Af en toe krijgen wij van bezoekers aan onze webshop te horen dat ze het stom vinden dat wij geen gratis retour aanbieden. Met meestal als resultaat dat ze niet bestellen. Wij zouden aanzienlijk meer bestellingen binnen krijgen als wij gratis zouden verzenden heen en terug. En toch hebben we er bewust voor gekozen omdat niet te doen.

Gratis bestaat niet

Op de eerste plaats gratis bestaat niet. Iemand zal moeten betalen voor de verzendkosten, zowel heen als terug.

Grote webwinkels zoals Wehkamp of Zalando kunnen vanwege de hoeveelheden hele goede deals afsluiten voor verzendkosten. Voor andere webwinkels geldt dat er gewoon betaald moet worden voor verzenden zowel heen als terug.

Als je ons vergelijkt met grote webwinkels zoals Zalando dan hebben wij inderdaad geen gratis retour zoals zij. Maar als je ons vergelijkt met bijvoorbeeld carnavalswinkels dan zijn wij heel normaal dat retourkosten voor rekening van de klant zijn.

Dit kost een retour

Bij retour denken we meestal alleen aan de verzendkosten maar verpakkingsmateriaal, printen en onverkoopbare retouren kosten ook allemaal geld.

Kortom een retour kost dus:
– Verzendkosten heen
– Verzendkosten terug
– Verpakkingsmateriaal
– Slechte retouren afschrijven
– (en tijd)

Afhankelijk van het soort bestelling kost een retour tussen de 8,- (brievenbus doosje) en 15,- (mooie doos aangetekend).

Gratis retour = meer retour

Als wij gratis retour aan zouden bieden zouden wij veel meer bestellingen krijgen maar van deze extra bestelling komt naar verhouding veel meer retour. Wij hebben een tijdje gratis retour geprobeerd en het gevolg is dat wij veel meer mensen hadden die dachten ach…

  • Ik gok het gewoon – het kan toch terug – op het laatste moment bestellen en als het niet op tijd is sturen ze het terug.
  • 1,2,3 veel….wanneer het nog niet bekend is hoeveel dansers, showgirls of vriendinnen er zullen zijn wordt er extra besteld en dan komt de rest terug.
  • Leuk voor mijn Instagram – even op de foto en dan terugsturen
  • Ik kan niet kiezen, doe alles maar – de rest kan terug

Gratis retour = duurdere producten

De kosten voor retour zullen door iemand moeten worden betaald, door de webwinkelier of de klant. Wanneer de webwinkelier de retouren gaat betalen dan zullen deze kosten opgenomen moeten worden in de begroting. Het gevolg is dat in de meeste gevallen de producten duurder gemaakt worden om het voortbestaan van de webwinkel niet in gevaar te brengen.

Wij hebben besloten de prijs van onze producten zo laag mogelijk te houden en iedereen voor zijn eigen retour te laten betalen. Dit is heel jammer wanneer het precies jouw bestelling is die terug moet maar het kan je ook een hoop geld schelen.

Zeker voor onze vaste klanten die regelmatig tutu’s bestellen, voor bijvoorbeeld dansvoorstellingen, is het van groot belang dat de prijzen van de producten zo laag mogelijk zijn.

Samenvatting

Je mag het nog steeds stom vinden dat wij geen gratis retour aanbieden maar realiseer je dat wanneer we het wel zouden doen wij alle producten duurder zouden moeten maken.

En in het ergste geval ben je 4,95 kwijt (NL). Voor die 4,95 heb jij thuis op de bank iets uit kunnen uitzoeken, is het voor je ingepakt, naar Postnl gebracht, door het distributiecentrum gegaan, door Postnl bij je thuisgebracht en heb je thuis in je eigen tijd mogen passen.

Je hebt benzine, parkeergeld en plasgeld bespaard. Vervolgens komt bij een retour het pakje weer via het distributiecentrum en de postbode bij ons terecht waar het uitgepakt en administratief wordt verwerkt.

Eigenlijk een hele goede service voor 4,95. Toch?